Førjulsshow 2007

Helstøpt helaften

Av: KARI EILERTSEN - FREMOVER

LKAB Bigband Førjulsshow oppfylte tre ønsker på en gang. Publikum nøt både Odd Renè Andersens sang, et opplagt storband og Lommeteateret i fri dressur.

LKABs førjulsshow er blitt en blitt en kjærkommen tradisjon i malmbyen. Med en julepyntet scene på Folkets Hus, nisseluer på hodet og juleslagere på repertoaret slo byens storband an julestemningen med åpningssangen «Jingle Bells» fredag kveld.

Kjemi

Fredrikstadmannen Odd Renè Andersen var invitert til showet, og viste tilliten verdig i sine sterke sangnumre. Med fylde, trøkk og innlevelse leverte han solide sangprestasjoner på kjente melodier som «Driving Home for Christmas» og «Moon over Bourbon Street». Her kom den hese, mørke stemmen hans til sin rett.

Andersen har utstråling og sjarme, noe som særlig vistes da Heidi Blåsmo Frantzen og han sang duett på «Baby it`s cold outside» og «Making Whoppie». Stemmene deres kledde hverandre og det gnistret til tider mellom de to artistene. Duetten med Sivert Høyem på «Lift Me» i vinter bleknet i sammenligning med opplevelsen av å se og høre Andersen og Blåsmo Frantzen sammen på scenen.

På kornet

Lommeteateret stilte for anledningen med nyskrevne sketsjer og sanger til førjulsshowet. I sine roller som blant annet julenisse, julebordskelner og Lucia tok de juleforberedelser på kornet. Monologer, sanger og drivende dialoger satt som støpt, og publikum reagerte kontant på Lommeteaterets kommentarer til små og store hendelser i byen. Særlig Amfi-nissens frustrasjoner over lite uttelling på skrittelleren sin slo godt an hos et feststemt publikum.

Jan Erik Teigen og Jorid Ivarjord viste med ettertrykk i sin frisørscene at samspillet og kjemien mellom medlemmene i Lommeteateret stemmer.

Bunnsolide

LKAB Bigband sørget for at det musikalske bakteppet til både Odd Renè Andersen og Lommeteateret satt som det skulle. Perkusjonistene og musikerne som hadde solopartier viste at storbandet har kvaliteter i massevis.

Dirigent Frode Sollie geleidet musikere, sangere og artister med stø hånd gjennom to lange økter, og det er bare å ta av seg hatten for presisjonen og timingen han klarer å få til. På krevende stykker satt små pauser perfekt og Sollie sørget for at det knapt fantes et dødpunkt i showet.

Særlig med tanke på at hele forestillingen ble sydd sammen dagen før premieren, framstod LKABs Førjulsshow som en imponerende og strålende gjennomført forestilling som skapte positive vibrasjoner hos et engasjert publikum.

Se ellers utdrag fra showet under menyvalget "video".

KONTAKT OSS:

LKAB MUSIKKORPS
POSTBOKS 230
8503 NARVIK
Styreleder: Elise Hindahl

Nye medlemmer er hjertelig velkommen!

INFORMASJON

LINKER: