Nyttårskonserten 2006:

Den tradisjonelle nyttårskonserten med LKAB Musikkorps gikk av stabelen søndag 29. januar 2006 med et variert program av klassisk korpsmusikk og andre innslag

– Vel blåst

Av: Fritz Hansen

Det var ikke bare tubaist Ove Kaiander som bidro til at LKAB Musikkorps høstet trampeklapp under gårsdagens «nyttårskonsert». Etter én time med svært variert musikk, kunne også dirigent Runar Sollie fastslå at «Dette var bra!».

Sollie er tilbake igjen hos korpset som han dirigerte nesten gjennom hele 90-tallet.

– De e bra. Veldig bra! sier han etter å ha avsluttet med «Narvikgutten» som ekstranummer i en konsert som også inneholdt latinske rytmer og jazz; henholdsvis med «The Peanut Vendor» av Moises Simons og «Spain» og «La Fiesta» av Chick Corea.

Allsidig
Sollie mener allsidigheten er en av styrkene til LKAB Musikkorps.

– Vi kan spille alt, og få det til å swinge, sa han – rett etter å ha bevist akkurat det for tilhørerne med musikkstykker som i tillegg til de to ovenfor nevnte, var signert av blant andre Beethoven, Dvorák, Sherman og Sherman – som bød på utvalgte stykker fra «Mary Poppins» – før det hele ble avsluttet med Bjarne Olsens marsj «Nordlandstoner».

Misunne
Selv om det var glissent på stolradene, besto publikummet for en stor del av kjennere, også medlemmer fra andre korps.

– Ei trompetrekke som de fleste korpsene i Norge kan misunne dem, var en av påstandene fra en kresen publikummer.

Runar Sollie aksepterer at det ikke er kul på veggene på en slik nyttårskonsert.

– Det pleier det ikke å være. Men for ikke lenge siden så hadde vi Øyvind Blunck og Guri Schanke på besøk; da spilte vi for tre fulle hus, minner han om.

Når han nå er tilbake som dirigent igjen, sier at korpset skal fortsette å spille mange stilarter, og han varsler mange opptredener i tiden som kommer.

http://www.fremover.no/kulturliv/article1928010.ece - 29. januar 2006

KONTAKT OSS:

LKAB MUSIKKORPS
POSTBOKS 230
8503 NARVIK
Styreleder: Elise Hindahl

Nye medlemmer er hjertelig velkommen!

INFORMASJON

LINKER: